Home / Portfolio / Lars Koreman

Lars Koreman

Lars Koreman – Rentmeester Noord-Brabant en Limburg van Natuurmonumenten

‘De Grensmaas is eigenlijk een droom die in vervulling gaat’


FG-Lars-Koreman

,,Er ligt straks een grensoverschrijdend natuurgebied van 2500 hectare, dat zich uitstrekt van België tot aan Midden-Limburg. Het wordt een van de parels aan de snoer van natuur langs het stroomgebied van de Maas in heel Nederland. Met steeds meer dier en plantsoorten. De ijsvogel bijvoorbeeld. En de nachtegaal. Die komt steeds minder voor. Behalve in de natuur langs de Limburgse Maas. Net op de rand van de Grensmaas ontwikkelt zich een hele kolonie. Prachtig voor Limburg toch? Die nachtegaal in het bronsgroen eikenhout.

Behalve ruimte voor de rivier, biedt de Grensmaas ook ruimte voor de natuur en de mensen. Dat is de inzet van Natuurmonumenten in het Consortium Grensmaas. Zonder onze inbreng zou het toch een ander project zijn geweest. We moeten er wel voor waken dat die natuur langs de Maas niet uitgroeit tot een nieuw soort Efteling, maar vooral ruimte biedt voor ingetogen recreatie. In principe geven we de natuurontwikkeling vrij spel. Waar de mensen straks recreëren, ontstaan vanzelf wandelpaden. Natuurmonumenten heeft trouwens zo’n 35.000 leden in Limburg. Niet gering, maar onze bijdrage aan de Grensmaas zou er toe mogen leiden dat dat aantal verder stijgt. Die natuur langs de Maas is er straks immers voor iedereen.

Natuurmonumenten heeft in de aanloop naar de uitvoering niet op de voorgrond gestaan. Dat gaat veranderen nu er steeds meer duidelijkheid komt over de planning. We gaan contacten leggen met de mensen, excursies organiseren. Laten zien, wat we gaan doen en ons zelf ook nadrukkelijker tonen.

De Grensmaas moet je straks ervaren; voelen en zien. Met de kano is het nu al een schitterende trip op dat stukje rivier. En het wordt allemaal nog veel mooier. Uiteindelijk hebben we in Zuid-Limburg minstens duizend hectare nieuwe natuur op een unieke locatie. Want de Maas z’n natuurlijke gezicht terug geven, kan alleen op dat traject tussen Maastricht en Roosteren, zonder beroepsvaart. Ja hoor; wij zijn gewoon trots op dit project.”

Top